
UWAGA !
ZMIANY W PROGRAMIE AKTYWNY SAMORZĄD
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żywcu informuje, że Zarząd PFRON zmienił Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.
Od 11 lipca 2025 roku wniosek o dofinansowanie w ramach Obszaru E programu będą mogły złożyć osoby, które w warunkach domowych korzystają z jednego ze świadczeń:
- hospicjum domowe,
- opieki paliatywnej,
- pielęgniarskiej opieki długoterminowej,
- na podstawie zalecenia lekarza specjalisty.
Wniosek o dofinansowanie będą mogły złożyć również osoby, które dotychczas mogły ubiegać się o takie dofinansowanie, czyli osoby, które w warunkach domowych korzystają z jednego ze świadczeń:
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla dzieci wentylowanych, mechanicznie,
- poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Uwaga! Jeżeli jesteś osobą, która w warunkach domowych korzysta z jednego z wyżej wymienionych świadczeń, a koncentrator tlenu lub respirator, z którego korzystasz jest wypożyczony lub zakupionego ze środków własnych, będziesz mógł również złożyć wniosek.
Gdzie złożyć wniosek?
Od dnia 11 lipca 2025 roku wnioski można składać w wersji elektronicznej, poprzez System Obsługi Wsparcia, dostępny pod: https://sow.pfron.org.pl/
W systemie SOW znajdują się różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstowa, bezpłatna infolinia, mobilny asystent, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie składania kolejnych wniosków itd.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego:
- bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00
numer 800 889 777 lub - sow@pfron.org.pl
W jakim terminie złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć do dnia 31 grudnia 2025 r.
Pamiętaj, że dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną jest ograniczony czasowo. Otrzymasz go maksymalnie na okres 6 miesięcy (po 100 zł miesięcznie) i minimalnie na okres 3 miesięcy (po 100 zł miesięcznie).
Dodatek wypłacany jest za pełny miesiąc, nawet jeśli opłaciłeś energię lub rozpocząłeś wentylację, na przykład pod koniec miesiąca.
Pamiętaj! Wniosek musi być przez Ciebie podpisany!
Tylko podpisany i kompletny wniosek będzie rozpatrzony. Kompletny wniosek to taki, który zawiera wszystkie wymagane dane i załączniki.
Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!
Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku.
Sprawdź, czy wszystkie dane w zaświadczeniu zostały uzupełnione i czy zostało ono podpisane.
Zaświadczenie może być podpisane
- przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem oraz opieczętowane pieczątką imienną osoby, która go podpisała,
lub
- przez osobę upoważnioną przez tę placówkę oraz opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową).
W celu złożenia dokumentów w Systemie należy posiadać PROFIL ZAUFANY lub podpis elektroniczny.
Zachęcamy do zapoznania się na stronie internetowej PFRON www.pfron.org.pl lub stronie Centrum z warunkami, jakie należy spełnić, aby uzyskać dofinansowanie w roku bieżącym.
Wnioski można pobrać również z naszej strony internetowej pod adresem:
https://www.pcpr-zywiec.pl/druki-wnioskow-i-zalacznikow-modul-i-obszar-a-b-c-d-e/